Z čeho se vlastně skládáme? Záleží na tom, koho se budete ptát. Někdo řekne, že z tkání. Jiný odvětí, že je jasné, že přece z atomů. Pro někoho jsou zase podstatou duševní vlastnosti a hodnoty. Všichni by měli pravdu. Jsme komplexní stvoření. Tvoří nás miliony částí. A také miliony barev. Takže zorientovat se v barevné typologii může být těžší než se vymotat ze zrcadlového bludiště. A toho pohledu do zrcadla se taky nevyhnete.
Koukněte se sami sobě do očí
A taky na vlasy, pleť, rty a pihy. Zkrátka na vše. Ideální je postavit se na denní světlo a pozorovat svůj odraz v zrcadle. Všelijaké zářivky, žárovky a umělé osvětlení mohou značně zkreslovat. Měnit teplotu barev, házet nepřirozené stíny a deformovat realitu. Takže odpolední slunce (i když třeba pod mrakem) odkryje skutečné barvy. Zároveň se snažte vyhnout fotografiím. Určit barevný typ ze snímků je náročné. Často procházejí postprodukcí, jsou uměle nasvícené a zkreslují skutečné tóny.
Všimněte si, že snížením sytosti barev působí pleť Paula Newman i Joanne Woodward mnohem chladněji. Proto je nutné, například u fotek celebrit, porovnávat více snímků najednou. Červený koberec a editoriály jsou v tomto ohledu asi nejzrádnější.
Tóny, podtóny a symfonie pleti
Než se pustíme do hádání určení vlastního tónu pleti, vrátíme se zpátky k barevnému kruhu. Pokud nevíte, o čem je řeč, nalistujte si předchozí článek. Tam najdete základy teorie barev, bez které se v té pleťové utopíte. Jestli ale víte, tak můžeme zpátky k věci.
Pamatujete si na hodiny výtvarky ve škole? Namíchání tělové barvy většina dětí rovnou vzdala a sahala po oranžové. Přitom stačí mít na paměti, že všechny pleťové barvy se skládají ze všech tří primárních barev. Jen v jiném poměru. A přesně proto potřebujete znát to, jak která barva funguje a jak se vzájemně míchají.
Podtón pleti
Podtón naší pleti se dá opět rozdělit do tří skupin. Teplý, studený a neutrální. Jejich teplotu ovlivňují právě poměry jednotlivých barev. Co teplotu ale neovlivňuje, je přítomnost černé a bílé. V překladu to znamená, že snědá (více černé barvy) i světlá (více bílé) pleť mohou mít jeden ze tří podtónů. Nehledě na svou intenzitu.
Horní pruh se řadí mezi teplé odstíny, prostřední neutrální a spodní je studený. Takhle vedle sebe je poměrně jednoduché je rozeznat. Bez vzájemného srovnání to už taková sranda není. Ale furt to jde. Stačí znát základní principy a pár triků.
Teplý
U teplých typů převládají (nepřekvapivě) teplé barvy. Pleť má žlutý nebo oranžový nádech. Naopak modrá je potlačena.
- Žíly (koukněte se na předloktí) mají nejčastěji zelenou nebo zeleno-žlutou barvu.
- Tváře a rty se barví do broskvové nebo meruňkové.
- Často se mu přezdívá bronzový nebo zlatý.
- Lépe vypadá před hnědavým nebo béžovým pozadím.
Neutrální
Barvy jsou vyvážené. Díky tomu se ale také nejhůře určuje. Má tendenci vypadat na různém světle odlišně.
- Žíly jsou zelené i modré. Případně zeleno-modré. Nepřevládá výrazně ani jedna z barev.
- Tváře a rty mají tlumený nude nádech.
- Často se mu také říká olivový, i když ten někteří řadí jako samostatný.
Studený
Pokud máte studený podtón, pak u vás hraje prim modrá a modro-fialová. Teplé barvy jsou naopak potlačeny.
- Žíly jsou modré nebo modro-fialové.
- Tváře získávají růžový nádech a rty vám lehce lehce zfialoví.
- Skvěle vypadá před neutrálním bílým nebo černým pozadím.
A když stále tápete?
Můžete se zkusit porovnat s někým jiným. Stoupněte si vedle sebe a snažte se najít styčné body. A naopak také to, v čem se lišíte. Je jednodušší tyhle drobné nuance zařadit, pokud máte s čím porovnat.
Vzájemné komparace pak využívá i metoda zlata / stříbra. Zkuste si nasadit oba kovy. Na chvíli se věnujte něčemu jinému a po pár minutách se podívejte do zrcadla. Který vidíte jako první? Pokud zlato, tak jste spíše studený typ, jelikož stříbrná s vámi méně kontrastuje. Podobný princip se dá využít i u make-upu nebo tvářenky. Zvolte si produkty ve stejném odstínu, ale s jinými podtóny. Odpovědí pak je ten, který s vaší pletí více splyne.
Najednou zjistíte, že i skutečně alabastrová pleť může mít teplý podtón. A naopak. Pamatujte, že světlá pleť není to samé jako studený podtón a tmavá pleť se nerovná teplému odstínu.